A lean szemlélet alapjai
Basics of Lean Thinking
BMEKOMVS177
1.
félév
F
forma
4
kredit
16
előadás
0
gyakorlat
0
labor
Tematika
A Toyota Termelési Rendszer és a lean története, fejlődése.
A lean filozófia 5 alapelve, érték és veszteség fogalma.
A lean házmodell és eszközeinek bemutatása: Toyota Way, Visual menedzsment, standardizálás, Heijunka.
Jidoka, beépített minőség, nulla hiba koncepció, Poka-Yoke
Az 5S kialakulása, története, lépéseinek bemutatása, gyakorlati bevezetése.
Az 5S bevezetése és fenntartásának eszközei.
Kaizen filozófia és eszköz, javaslati rendszer, valamint minőségi körök bemutatása.
Lean veszteségek (3Mu) bemutatása, 7 Muda megjelenési formái a gyakorlatban.
Az értékáramelemzés (VSM) módszertanának bemutatása, gyakorlati alkalmazása, a Green VSM ismertetése.
Tantárgyfelelős
Dr. Sztrapkovics Balázs
Tantárgy előadója
Dr. Sztrapkovics Balázs, Bereczki Gábor
Bakos András, Dr. Kovács Gábor
Szabóné Vozár Katalin
Előkövetelmények
Erős: -
Gyenge: -
Párhuzamos: -
Tantárgy célkitűzése
A tantárgy célja, hogy a féléves munka során a hallgatók ismereteket szereznek az alábbi témakörökben:
- a lean története, fejlődése, a lean alapfogalmai;
- a lean 5 alapelve;
- a lean házmodell és eszközeinek bemutatása (Toyota Way, Visual menedzsment, standardizálás, Heijunka);
- Jidoka, beépített minőség, nulla hiba koncepció, Poka-Yoke;
- a kaizen filozófia és eszköz, javaslati rendszer, valamint minőségi körök bemutatása;
- az 5S kialakulása, története, lépéseinek bemutatása, gyakorlati bevezetése;
- az 5S bevezetése és fenntartásának eszközei;
- a lean veszteségek (3Mu) bemutatása, 7 Muda megjelenési formái a gyakorlatban;
- az értékáramelemzés (VSM) módszertanának bemutatása, gyakorlati alkalmazása, a Green VSM ismertetése.
Követelmények leírása
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a tananyag ismeretének szintjére, alkalmazásának képességére fókuszál és a kapcsolódó feladatok megoldásának képességét ellenőrzi. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve.
Zárthelyi dolgozat ( ZH ) 100%
Érdemjegyek megállapítása
Megszerzésének feltétele a TVSZ-ben előírt jelenléti követelmények teljesítésén túl, a teljesítményértékelés megszerezhető pontszámából legalább 50% megszerzésével.
Javítás és pótlás
Zárthelyi dolgozat pótlása két alkalommal lehetséges a meghirdetett időpontokban, a pótlási időszak végéig.